Pages

Saturday, February 20, 2016

CHASING AUTUMN 5 : Taejongdae Park & Busan Al-Fatah Mosque

Thursday 29 October

Taejongdae Park

   Kami menaiki bas nombor 17 dari Gamcheon dan berhenti di bus stop Nampo station.Tiba je di situ kami singgah ke underground shopping complex,AJ pun mencari boot baru juga sebab kakinya pun dah start sakit masa berjalan di Gamcheon tadi,tak lama pun kami di situ,dengan deretan pelbagai kedai dan macam-macam pilihan tersedia tak susah nak cari yang berkenan di hati,dapat harga sama dengan boot aku beli pagi tadi.Selesai di situ kami pun keluar semula untuk menaiki bas ke Taejongdae.

Direction ke Taejongdae

Bus stop berhampiran exit 6 Nampo-dong station
Tunggu bas 8,30,66,88  Taejongdae adalah stop terakhir

turun dari bas dan berjalan 5 minit ke depan lagi arah Taejongdae

dari entrance kena mendaki ke  arah kaunter tiket Danubi train

   Kami menaiki bas no 8 dengan tambang sebanyak KRW1300 menggunakan kad T-money.Perjalanan memakan masa lebih 40minit,sampai saja cari toilet dan selesaikan solat dulu.
Taejongdae Park merupakan satu lagi tourist spot yang popular di Busan,dinamakan sempena nama raja ke 29 Silla Dynasty di kurun ke-7 iaitu King Taejong Mu-Yeol kerana kawasan ini adalah tempat kegemaran baginda untuk memanah.Tiada bayaran masuk tapi untuk menaiki tour train yang mengelilingi park ini dikenakan bayaran KRW2000.Jika hari terang dan cerah boleh nampak pulau Tsushima yang terletak di Jepun dari park ini.

   Kami ke kaunter untuk beli tiket Danubi train,kalau dah ada tiket  boleh hop on dan off.Danubi train akan berhenti di 6 stop berhampiran dengan attractions yang terdapat dalam park ni.Pengunjung agak ramai petang ni,ada barisan panjang yang menunggu untuk naik train.Agak kecewa bila staf kaunter bagitau yang train seterusnya ialah pukul 4.45,awal dari time tu dah fully booked.Masa tu baru pukul 4pm.Fikir-fikir kami buat keputusan untuk jalan kaki sebab tak mahu membazir masa menunggu selama 45minit.


misi beribu langkah

   Ya pada mulanya memang seronok berjalan menikmati alam di taman yang hijau dan ada pemandangan tebing serta lautan membiru.Udara yang segar dan pemandangan kapal serta bot belayar di laut memang mengasyikkan.Tapi lama kelamaan rasa letih pula sebab jalan yang berbukit bukau,terseksanya anggota kaki ketika ini.Apa taknya lepas Gamcheon pulun jalan di Taejongdae pula,bukan jalan santai sebaliknya strenuous walk.Kalau tenaga memang maksimum dan ada banyak masa untuk explore memang bagus bersenam jalan kaki sambil ambil angin di sini.Tapi untuk keadaan kami ni jalan-jalan cari pasal namanya. Paling sedih sebab train 4.45pm dengan bangganya dah mendahului sebelum sempat kami sampai ke Observatory deck.


jauh lagi wehh..

fighting!!

scenic walking trail

lukisan alam

remang senja di Taejongdae

   Akhirnya sampai ke Observatory Deck,bolehlah enjoy panorama laut dan cliffs puas-puas.Ada statue Mother&Children di perkarangannya.Simboliknya adalah untuk mengingatkan tentang kasih ibu dan menghargai kehidupan.Ha dah kenapa pulak ya ada mesej macam tu,sebabnya suicidal rate di Korea ni agak tinggi dan Taejongdae ni merupakan famous spot untuk orang yang putus asa mengakhiri hidup mereka...jadi statue ni diharapkan dapat menghentikan niat yang sadis itu.

Mother & Child statue

Observatory Deck

   Destinasi yang penting dan wajib singgah adalah Yeongdo Lighthouse yang menjadi mercu tanda Taejongdae park ni.Sengsara bersambung lagi sebab kena turun bukit yang banyak sangat anak tangga.

   Lighthouse yang asal dibina pada tahun 1906, ia diganti dengan rumah api yang baru pada tahun 2004 dan bersamanya dibina Art Gallery & Gallery of Natural History.Dikatakan ada footprint dinosour ditemui di kawasan ini dan artifak tersebut dipamerkan di Galeri Natural History tersebut.


Yeongdo Lighthouse

Gerbang 'Light beyond Limitation' simbol untuk rakyat maju bersama dengan penuh harmoni dan kemesraan





   Teringin juga nak turun ke Sinseon Rock,tapi masa tak mengizinkan dan yang lebih utama sebab kaki dah mampu nak menurun puluhan anak tangga lagi untuk ke situ.So tengok dari platform di lighthouse tu jelah.Ada lagenda yang famous di sini tentang sebuah tunggul batu yang dinamakan Mangbuseok.Kisahnya di zaman dahulukala ada seorang isteri yang setia dan sabar menunggu kepulangan suaminya yang telah ditangkap dan dibawa ke Jepun.Akhirnya wanita itu bertukar menjadi batu akibat penantian yang tidak berpenghujung...love story with sad ending..sedihnya.Kisah kami pun sedih jugak harini,kaki ni sikit lagi nak membatu kerasnya...tapi itu akibat tak sabar menunggu punya pasal.

ada tent menjual fresh sashimi di bawah sana

Sinseon rock-tebing di pinggir laut


Mangbuseok -tunggul batu di tengah Sinseon rock



   Dah habis sesi bergambar kami pun dengan susah payahnya mendaki balik tangga tadi..pelan-pelan sampailah ke atas semula...tabahkan jelah kaki,memang part ni mencabar sekali.Kami plan nak naik Danubi train untuk keluar sebab nampak macam ada vending ticket machine di train stop tadi.Tapi kecewa betul sebab mesin tu dah berkunci.Nak taknak terpaksa berjalan keluar juga.tak sanggup nak terus jalan mengelilingi  park ni sebab  kami jangka lebih membukit lagi jalannya.Jadi kami pun berpatah semula menggunakan laluan tadi.


nite seascape from Taejongdae


   Jalan balik agak laju sebab banyak turun bukit,lebih kurang 20minit untuk berjalan keluar...sabar jelah meredah park yang kelam dan jalan malap  tatkala matahari dah pun melabuhkan tirainya.Creepy jugak rasanya tapi masih ada juga pengunjung yang berjalan ke arah observatory deck,ambil angin malam barangkali.Alhamdulillah lega amat bila dah sampai semula ke entrance,terjelepok seketika kepenatan.

hanya mampu kulihat

misi tamat-fuuh!!

   Kami keluar menunggu bas berseberangan dengan tempat turun tadi.Kali ni kami naik bas no 30 untuk ke bus stop di Nampo station.Turun di Nampo kami terus naik subway,mujurlah tak perlu transfer line,dapatlah rest lebih kurang setengah jam sebelum tiba ke Dusil station,metro stop untuk ke Busan Al Fatah Mosque.

Restoran Morocco Casablanca,Busan

   Kami bercadang nak makan,solat dan bersiap-siap sebelum naik bas malam ni di area masjid.Terdapat 2 restoran halal berhampiran masjid Busan iaitu Cappadocia Turkish Kebab House dan Morocco Casablanca.Kami pilih Morocco Casablanca untuk dinner malam ni.

Untuk ke area masjid ni memang mudah sahaja,ni direction kami ke sana :

Subway Dusil Station #exit 8
Jalan terus je ke depan kira-kira 300m lepas keluar exit 8
Sampai di persimpangan jalan,boleh nampak signboard Islamic Centre ke arah kanan (landmark- ada kedai tayar di hujung blok dan petrol pump station di seberang jalan)
Belok kanan dan jalan terus,akan jumpa Restoran Cappadocia di sebelah kanan
Untuk ke restoran Morocco Casablanca dan masjid jalan hingga hujung dan belok kanan,kemudian masuk ke sebuah lorong kecil di sebelah kanan,entrance ke masjid letaknya di sini.


exit 8 Dusil station

kedai tayar di simpang jalan

signboard Islamic Center arah kanan (warna coklat)

jalan terus hingga hujung,bangunan putih sebelah kanan ialah Cappadocia Turkish Kebab House

bersembang seketika dengan warga Indonesia yang bekerja di restoran Cappadocia 


lorong kecil ke arah masjid

   Seperti yang dirancang kami pun naik Restoran Morocco Casablanca yang terletak di tingkat atas di sebuah bangunan bersebelahan masjid.Tiada pelanggan lain ketika ini.Mungkin kerana hazab menapak seharian tadi menyebabkan kami kurang selera nak makan, tak jadi nak order Moroccan dish yang nampak macam agak heavy.Kami pilih menu yang bukan Moroccan..aku order BBQ chicken with rice dan AJ order beef dish dengan rice,ada side dish chickpeas dan potato croquettes.

Morocco Casablanca Restaurant

dinner
   Verdict makan sini...so so saja,ayam BBQ aku actually ayam goreng,dan side dish potato tu keras kejung...mungkin faktor kedai yang dah nak tutup jugak kot,jadi makanan yang reheat dan mungkin dah dimasak dari pagi tadi agak kurang menancap selera kami.Kami mengisi perut ala kadarnya,banyak sangat berlebih memandangkan portion pun besar.

Busan Al-Fatah Mosque


Busan Al-Fatah Mosque


   Selesai dinner kami ke masjid,dah gelap sebenarnya,tapi just tinjau kalau boleh masuk tumpang solat,kat luar pun jadilah.Rupanya pintu tak berkunci,bila jengah ke dalam ada ruangan macam dapur dan ada seorang lelaki rasanya siak masjid di situ.Rupanya dia warga Indonesia,kami bertanya ruangan untuk solat,sambil tu aku bertanya kalau ada shower di masjid.Beliau dengan senang hati menunjukkan sebuah ruangan bilik lengkap dengan dapur dan bilik air,katanya memang ruangan lodging untuk muslimah,katanya kalau nak tumpang tidur di situ pun boleh.Kami pun kata cuma nak tumpang bersiap sekejap sahaja sebab akan bertolak ke Sokcho malam ni.Kami mengucapkan terima kasih dan pak siak pun beredar setelah menunjukkan kepada kami ruang penyimpanan telekung dan sejadah.

Lodging untuk muslimah-ruang tamu,bilik air dihujung sekali

dapur

bilik

   Wah kagum kami dengan kelengkapan di sini,ada ruang tamu,dapur dengan fridge,sebuah bilik dan juga bilik air yang dilengkapi water heater dan juga washing machine,wifi pun ada.Kami pun mandi,solat dan bersiap segera.Menjelang 9.30pm kami dah bersedia,sambil tu top air di water dispenser yang disediakan.Kami ke ruangan dapur tadi,kali ni lelaki warga Indonesia yang lain pula berada di situ.Kami mengucapkan berbanyak terima kasih dan kemudian bergerak semula menuju ke Dusil station.


Busan Nopo-dong Express Bus Terminal

   Hanya berjarak 3 station dari Dusil station,Nopo-dong station merupakan last station untuk metro Line 1 ini.Lebih kurang 10pm kami tiba di express bus terminal bersebelahan dengan Nopo-dong station ni.

   Lepas ambil beg dari locker kami pun turun ke tingkat bawah untuk ke platform 28.Tak susah pun nak mencari,bus terminal ni nampak sistematik dan ada signboard English.Tak lama menunggu bas pun tiba,kami pun letak beg besar di bawah.Sangat selesa night bus ni dengan seat arrangement 2-1.Tempat spacious,bas pun tak penuh.

tiket nite bus ke Sokcho

platform 28

nite bus dengan seat 2-1

   Seperti biasa public transport di sini memang menepati masa.Tepat 10.40pm bas pun bergerak meninggalkan terminal menuju ke Sokcho.Apalagi agak-agak dah menyelesakan diri masing-masing pun mula belayar melayan mimpi.Namun lena itu taklah lama...sambung cerita di next entri.


Sambung

Friday, January 29, 2016

CHASING AUTUMN 4-Bujeon Market & Gamcheon Culture Village

Thursday 29 Oct 2015

Nopo Express Bus Terminal

   Hari kedua di Busan,sementara bersiap  aku merendam pek nasi goreng instant dalam termos air panas yang dibawa AJ,kami bersarapan di bilik saja,memang tiada cafe atau ruang makan di hotel ni.Selesai makan kami pun check out.

   8.30am kami gerak ke Choryang station,beli 1 day pass metro yang berharga KRW4500.Dari sini tak perlu tukar train,stay saja di Line 1 hingga ke stesen terakhir sebelah hujung sana iaitu Nopo station.

Perjalanan mengambil masa 45minit.Bangunan Nopo Express Bus Terminal bersambung dengan bangunan stesen subway,jadi keluar je dari palang exit tu  terus ikut signboard arah ke kiri untuk ke terminal bas.

   Kami cari locker dulu untuk simpan beg,satu locker besar berharga KRW3000.Selesai simpan beg dan bawa barangan yang diperlukan kami pun menuju ke kaunter tiket untuk membeli tiket bas ke Sokcho malam ini.Kami pilih bas pukul 10.40pm dengan tiket berharga KRW46000,untuk perjalanan lebih kurang 7jam+ aku menjangka kami akan sampai di Sokcho sekitar 5.30am.

Bujeon Market

   Lega bila dah dapat tiket untuk malam ni.Selesai di situ kami pun naik semula subway dan berhenti di stesen Bujeon.Aku berhajat nak ke Bujeon Market,nak cari kedai Goraesa Co yang terkenal dengan eomuk (fish cake croquettes ).Hanya 100 ketul sahaja dibuat setiap hari,memang cepat je sold out,kalau teringin kenalah datang awal ke sini.

   Berpandukan direction yang diperolehi di internet kami kena keluar exit 9,tapi puas mencari sigboard yang ditunjukkan hanya sampai exit 8 saja.Kami keluar exit 8 dan nampak ada Twosome Place Cafe,singgah sebentar di situ dan duduk sekejap menikmati minuman panas.Tanya pada staff di situ katanya memang ada exit 9,tapi sebab language barrier maka tak dapat nak diterangkannya dengan lebih detail.


mengopi dulu

   Turun semula ke subway dan kami nampak arah ke Bujeon Market keluar ikut exit 1.Sebab kami keluar exit yang berbeza dari direction yang diberikan maka aku pun tak pasti dah arah nak mencari Goraesa Co tu.Jadi kami ronda saja tengok suasana di market tu.Dah jalan-jalan kami turun semula ke subway station.


Bujeon Market,Busan

musim buah persimmon(pisang kaki)

inside Bujeon Market

   Sempat singgah ke underground shopping centre.Aku nak cari kasut baru sebab kaki ni rasa begitu terseksa dengan kasut yang baru dibeli di Malaysia hari tu,kasut yang dipakai  terasa keras mencengkam dan tak sesuai digunakan untuk muka bumi Korea yang berbukit dan banyak tangga ni.First kedai kami singgah aku dah nampak yang berkenan,bila try rasa selesa yang amat,terus pakai yang baru,murah je beli boot harga KRW25000.

Gamcheon Culture Village 


Gamcheon Culture Village,Busan

   Destinasi seterusnya ialah ke Gamcheon Culture Village,tak lengkap lawatan ke Busan kalau tak jejak sini.Asalnya adalah penempatan setinggan yang dibina selepas Korean War pada tahun 1950an di kawasan berbukit.Bermula dari tahun 2009 sehingga 2012 kerajaan tempatan  melancarkan berbagai projek pembaikan,pemuliharaan dan seni untuk menjadikan penempatan ini sebagai arts n culture hub.Ternyata projek-projek tersebut berjaya menjadikannya destinasi pelancongan yang unik dan menarik dan digelar juga dengan nama Santorini of Korea atau Lego Village.

Direction kami ke sana seperti berikut:

Subway   Bujeon station--> Toseong station  #exit 6
Dari exit 6 belok arah kanan dan jalan sampai hujung,kemudian belok lagi ke kanan dan jalan terus arah Busan Cancer Centre yang terletak di sebelah kanan.
Tunggu  bas 2 atau 2-2 di bus stop depan hospital tersebut.
Kalau ramai rasanya lebih kos efektif naik teksi.

   Boleh gunakan T-money untuk bayar tambang,first time guna semula kad T money kami yang dibeli tahun 2013 dulu,mujur masih ok dan banyak juga baki yang ada dalamnya,harga tambang ialah KRW1200.Perjalanan lebih kurang 15minit,agak ngeri juga sebab driver bawak laju di lereng-lereng bukit menghala ke Gamcheon.


Becoming One Photo Zone

Welcome to Gamcheon-dong
   Turun dari bas kami ke 1st lookout point  dulu,jalan depan sikit je dari tempat turun bas tadi.Dah bergambar di situ jalan patah ke belakang semula dan masuk di lorong yang ada deretan kedai.
Kami singgah di bangunan tourist info untuk beli  English map yang berharga KRW2000...memang amat berguna sebagai panduan masa jalan-jalan kat sini,staf di situ menerangkan laluan yang patut kita ambil,elok ikut route ni sebab nanti takdalah sesat barat dan membazir tenaga.


masuk ke lorong entrance


Bangunan tourist info warna kelabu dengan signboard biru

menerangkan tour course

   Banyak info dalam map tu,termasuk makna segala artworks yang ada kat Gamcheon ni,kalau rajin boleh lengkapkan misi Housing Project Tour,ada sembilan tempat yang kita boleh singgah dan cop kat ruangan dalam map tu,2 dari 9 tempat tu iaitu di Haneul Maru dan Community centre kita akan boleh dapatkan poskad percuma juga.

   Berbekalkan peta di tangan kami pun mula menjelajah,memang banyak aktiviti pendakian kat sini,tapi tak rasa penat pun sebab santai saja dan banyak stop sana sini untuk bergambar.Paling menarik pada aku ialah di Haneul Maru rooftop.View dari sini memang sangat cantik,nampak keseluruhan Gamcheon Village ,sebahagian bandar dan pelabuhan di Busan.


mendaki tangga sempit ke bumbung Haneul Maru 

view from Haneul Maru rooftop


Rooftop view of Yongdusan and downtown,Busan Harbor and Gamcheon Harbor

dapat poskad free di Haneul Maru

   Kami singgah di Kevin shop,sebuah gerai menjual ring holder untuk handphone ..dekat sini aku seronok sangat sebab dapat ring holder warna gold berbentuk aeroplane,harga sebenar ialah KRW15 000 tapi dia jual hanya 10k sahaja sebab ada slight scratch,halus sangat defect tu,almost tak nampak pun sebenarnya.

Kevin shop

ring holder for mobile phone

    Gamcheon ni memang padat dengan hasil seni,yang cantik,yang pelik,yang simple semua ada.Umumnya berkisar pada mesej kebebasan,perpaduan dan keharmonian.Ada juga dinding disediakan khas untuk pengunjung menulis mesej keamanan.Tapi macam-macam benda yang tak berkaitan pun tertulis kat situ,ikut kreativiti masing-masing.


Gamcheon artwork

House of Peace-Room of Plates/Moon Room
   Jenuh juga penduduk kat sini angkut barang,kot nak beli perabot ke,barang letrik ke,even barang dapur yang berat-berat tu memang bertabahlah banyak-banyak,mungkin kena gotong royong ramai-ramai,bukan senang nak lalu di celah-celah laluan yang sempit sambil mendaki tangga pula.Sebab tu ada tangga yang dinamakan Stairs to See  Stars sebab tangga yang tinggi dan curam ni boleh menyebabkan pening dan pitam nak-nak kalau mendaki sambil bawak barangan berat.Boleh cuba untuk pembuktian,kami memang skip la...sayang kaki,panjang lagi perjalanan nanti.

Tree of Hope-arrows represent life's orientation and future visions

lorong sempit


148 anak tangga curam di celahan sempit antara bangunan


boleh cuba mendaki 148 mata tangga ni untuk rasa berpinar sampai nampak bintang-bintang 


mural comel di parking lot

   Alhamdulillah berjaya menamatkan tour course,hampir 2 jam juga masa diperuntukkan untuk pusing keliling Gamcheon ni,disebabkan kawasan ni berbukit dan banyak tangga curam,memang penting pakai kasut yang selesa di sini.



Famous Photo zone spot with characters from Little Prince and Desert Fox movie

Book Cafe-Traces

Our Village Gamcheon-many houses which look similar but are different resemble people and we can feel sense of unity within diversity


bored ahjumma

last stop-Community Center

   Selesai meronda kami pun beredar,kami tak naik bas yang sama macam tadi sebaliknya menuju ke perhentian bas no 17,tempat ni bukan bas stop sebaliknya macam kawasan lapang yang dijadikan terminal bas 17.Staff di tourist info tu yang bagitau tentang terminal ni bila dia tanya kami nak ke mana selepas Gamcheon. Bas no 17 ni lalu di Nampo,kami hendak ke situ untuk ambil bas ke Taejongdae pula.Memang tak perlu menunggu pun sebab bas 17 sentiasa ada banyak di situ.Tambang pun sama macam datang tadi iaitu KRW1200.Lega dapat duduk dalam bas dan meluruskan urat kaki yang dah mula tegang,kami pun meninggalkan perkampungan Gamcheon yang berwarna warni itu...Anyeong.

Sambung