Finally.....last entry untuk Journey to Korea kami,setahun lebih dah berlalu,masih terasa-rasa baru dan segar lagi ingatan di sana.Hajat di hati nak melawat Korea time autumn season pulak nanti.
GOSAMI GRILLED FISH RESTAURANT,SINCHON
Untuk ke area ni kami naik subway ke station Sinchon (line 2)
Exit 2
Dari sini jalan terus je ,tapi.....
kami tersilap arah dan menyeberang jalan besar pula..tanya staff di salah satu kedai and mereka pun tak pasti restoran ni belah mana,tapi budaya mereka ni memang bersungguh-sungguh nak membantu,one of the staff google dan cari no phone restoran tu,setelah bertanya direction dia pun explain kat kami,malangnya sebab dia tak boleh cakap English jadi kami agak kurang faham dengan detail direction tu,macam mana pun kami berterima kasih banyak-banyak dan try sekadar yang kami fahami.
Still kebuntuan lagi kami ambil teksi dan minta dia bawa ke alamat tu,nampaknya ahjussi ni pun lost and tak pasti duduk letaknya...memang mencabar sebab ada ribuan kedai,sangat banyak restoran dan lorong-lorong,jadi kami pun turun teksi dan berjalan lagi mencari.
Kami bertanya pula kepada seorang lelaki sekitar umur 40an..berpakaian kemas bertali leher dan boleh berbahasa Inggeris.Dia datang dari luar Seoul dan tak pasti juga di mana letaknya restoran tersebut,bagaimanapun encik ni sangat bersemangat nak menolong kami dan suruh follow dia,dia bertanya ke sana ke mari tapi still tiada siapa yang pasti,kalau ada pun yang tau direction yang diberi agak mengelirukan.Setelah agak lama gagal mencari kami beberapa kali bagitau encik tu yang dia tak perlu dia bersusah payah lagi ...mungkin takda rezeki nak makan kat situ.Namun encik ni sangat kiasu nak mmbantu...kami pun dah letih dekat sejam berpusing-pusing dan tiada hasil.Syukurlah akhirnya dia mengalah jua dan mohon maaf kerana tak misi tak berjaya.
Setelah berpisah dengan encik tadi kami decide untuk try for the last round...kami pergi balik pada point mula-mula yang tersasar dan slow-slow ikut direction yang kami dapat dari internet,beberapa landmark yang tepat kami jumpa..cuma direction tu memang ada silap,kami try adjust sikit,jengah -jengah lorong yang berdekatan......akhiiirnyaaaa....wah berjaya juga mission jjcm yang sangat mencabar ni.Nah Gosami Grilled Fish di hadapan kami for real.
Direction kami...
Exit 2 Sinchon Station
Jalan terus tepi kaki lima kedai...nampak bangunan U-plex Department Store belah kiri
Jangan belok,jalan terus je,cross jln kecik dan ke depan lagi menyusuri kaki lima blok kedai...ada Dunkin Donut & Baskin Robbin kat blok ni..
Jalan sampai jumpa lorong kecik antara kedai telco & McDonald..belok kiri masuk lorong tu
Jalan terus sampai hujung lorong,belok kiri
Jalan terus and belok 1st simpang ke kanan...........
Gosami Grilled Fish Restaurant terletak di lorong ni belah kanan
Tanpa berlengah kami masuk dan duduk...nampaknya mereka dah biasa menerima pelanggan dari Malaysia...macam tahu je kami nak order apa..aku pun tiru je order makanan ikut blog-blog yang aku baca.Tak berapa lama menunggu makanan pun sampai...nasi,grilled fish,sotong sambal dan sup dengan side dish semua.Memang sedap and tak sia-sia melebur masa cari tempat ni.Malangnya gambar yang di snap kat sini dah hilang pulak...tak tau terdelete ke apa.
Selesai makan kami pun bayarlah harga makanan...macam tak percaya harganya KRW19000 saja (lbh kurang rm60)....so far nilah meal paling murah yang kami bayar plus sangat sedap pulak tu,memang highly recommended.
Pulang guest house nak kena ready packing barang,esok pagi-pagi pukul 6 nak kena bertolak.Kami tak book teksi,plan untuk ambik train je sebab subway dekat.
Sempat tidur sekejap dah kena bangun dan kami check out lebih kurang 6am,hari hujan...mencabarnya nak ke subway station dalam keadaan hujan lebat dan beg yang berat.Turun naik tangga mengheret beg barulah rasa menyesal tak ambil teksi untuk terus ke airport atau sekurang-kurangnya ke Seoul Station.Apa nak buat dah lewat kalau nak ubah plan,kami teruskan juga perjalanan dari Myeongdong ke Seoul Station dan sekali lagi terpaksa bersusah payah mengheret beg dari bahagian subway ke bahagian Airport Railroad Express (AREX).Selesai urusan pembelian tiket kami berlepas meninggalkan bandar Seoul ke Incheon International Airport,train ni memang selesa,perjalanan non stop mengambil masa lebih kurang 40mins.
Sampai di airport kami segera settle urusan check in,nampak gaya tak sempat kami nak claim tax refund dan balance di T Money card memandangkan queue yang panjang untuk pemeriksaan immigration.Azma pula terpaksa let go lebih separuh toner nature republic yang dibeli sebab terbawak dalam hand luggage,kalau liquid tak boleh lebih 100ml,so botol 250ml terpaksa sedekah je kat diorang,mujur jugak kastam tu tuang 100ml dlm container mcm botol ubat dan pulangkan ke Azma.
9.35am kami berlepas pulang ke Malaysia..berakhir sudah spring trip kami ke Seoul & Jeju Island,moga ada rezeki untuk menjejak bumi Korea lagi...Anyeong!!
Tamat
Showing posts with label Seoul. Show all posts
Showing posts with label Seoul. Show all posts
Thursday, June 19, 2014
SOUTH KOREA 16 :SEOUL -Shopping in Seoul 2
5 April 2013
Jumaat...tinggal sehari untuk spend time ke sini
Kami mulakan pagi ni dengan jelajah Dongdaemun dan sekitarnya...
1.GWANGJANG MARKET
Kami naik subway ke Jogno-5 #exit 5,kena jalan and tanya-tanya orang dulu barulah jumpa tempat ni.Ada maklumat dari blogger lain kata exit 11 adalah yang terhampir sekali dengan Gwangjang market ni,cuma kat dalam station jogno-5 tu kena jalan sikit untuk cari exit ni.
Tempat ni antara largest traditional market kat sini.Tingkat atas memang kedai textile saja yang kebanyakannya jual high quality silk,satin dan linen.Kain yang berkualiti tinggi ni mainly adalah untuk buat pakaian tradisi mereka iaitu Hanbok.Tingkat bawah ada banyak jugak kedai textile lagi dan kedai yang jual bed sheet yang lawa-lawa.Ada satu bahagian macam food court dan banyak stall yang jual Korean snacks,tempat makan ni memang popular dan sentiasa pack dengan customer.Tapi dah tentu non Halal,kitaorang sekadar lalu ajelah kat situ.Ada jugak gerai jual buah-buahan dan sayur-sayuran.
Misi kami adalah untuk mencari kedai Hyun Woo Silk yang memang terkenal di kalangan Malaysian,alamatnya adalah Lot 187,188 1st Floor (phone 22660169),berpandukan alamat ni kami merayau-rayaulah di 1st floor cari kedai ni tapi tak jumpa,bayangkan ada ribuan kot kedai kat sini,payah betul nak cari.Last-last kami turun ke ground floor dan bertanya di salah satu kedai kain hanbok kat situ,dengan baik hatinyanya pekedai tu call no phone tu dan kemudian minta kami tunggu sekejap sebab nanti staff dari Hyun Woo silk tu datang jemput kami,kedai tu pun baru nak bukak sebenarnya.Bila dah dijemput rupanya kedai tu terletak di ground floor.Rupanya di sini 1st floor tu adalah ground floor sebenarnya.Kedai ni tutup hari Ahad.
Agak lama kami menghabiskan masa memilih kain...harga memang fix ,katanya tu dah discounted price specially untuk Malaysian,beli banyak camna pun memang tulah jugak harganya.Okla aku beli gak sepasang untuk diri sendiri.Kainnya memang high quality silk...lembut dan ringan tapi taklah fragile ,sesuai dipakai dengan cuaca Malaysia.Memang berbaloi membelinya.
Selesai di Hyun Woo sakan pulak borong Korean cotton di stall kecik-kecik depan kedai tu.Harga memang murah dan kainnya sejuk dan lembut.Cuma pada aku coraknya agak biasa-biasa,tapi kalau rajin cari dapat jugaklah corak yang agak cantik jugak.
Banyak jugaklah berhabis won kat sini...
Seterusnya kami jalan lagi,kami berpecah arah,Sal dan aku menuju ke Bangsan Market,Azma &Farah pulak terus ke Dongdaemun Shopping Complex
2.BANGSAN MARKET
Area ni banyak kedai jual barang bakeri .aku ke sini sebab adikku berkirim chocolate moulds untuk kegunaan bisnes dia,ada banyak jugak shape menarik yang takda kat Malaysia.Harga pun ok jugak,dapatlah beli beberapa keping untuk dimanfaatkan.
3.DONGDAEMUN SHOPPING COMPLEX
Kami janji untuk berjumpa semula dengan Farah dan Azma di sini,complex ni memang besar dan rupanya adalah fabric market.Bangunan 7 tingkat ni penuh dengan segala jenis fabric..sesuai untuk orang yang ada passion menjahit rasanya dan tak begitu sesuai dengan kami yang memang buta fabric ni.Kami gagal bertemu dengan member dua orang tu sebab complex ni besar dan mungkin kami tunggu di tempat yang berbeza.Maka kami pun beredar ke tempat lain pulak.
4.PYOUNGHWA CLOTHING MARKET
Menyambung rondaan ke clothing market ni tergoda pulak nak beli jaket...harga memang jauh lagi murah lah dari Malaysia sebab ni memang pakaian rutin mereka,kualiti pun bagus.So sempatlah grab satu winter jaket yang dijual murah-murah untuk habiskan stok,dapat harga around RM90) dan satu spring jaket warna favourite berharga lebih kurang rm120.Jenuh berjalan dari 1 end ke another...punyalah panjang bangunan ni.
Sempat berborak sebentar dengan ada warga Malaysia yang datang sebab berkursus..mereka nak cari Hyun Woo silk jugak,so kami bagi direction and phone no kedai tu.Mereka pulak suggest kami menyusuri Cheonggyecheon stream hingga sampai ke landmark siput besar tu...memang berhajat juga nak berjalan sampai situ tapi shopping punya pasal memang tak sempatlah plus kaki pun dah sengal.
Selesai misi Dongdaemun,kami terus balik ke Namsan 3 guesthouse untuk hantar barangan shopping yang dah sarat,solat dan bertemu dengan Farah dan Azma di sana.
5.NAEMDAMUN
So petang tu kami sambung perjalanan ke area Naemdaemun,packed dengan ribuan kedai-kedai dan street vendor area ni memang crowded.Misi adalah untuk mencari E-Lengdang market dan beli brooch,so benda-benda lain tu kami tengok gitu-gitu sajalah.Kami tak banyak masa sangat nak shopping brooch memandangkan bila sampai market tu dah nak tutup pukul 6pm,khabarnya kalau Sabtu bukak sampai 2pm saja.
Kalau nak ke sini naik subway :
Hoehyon station-Exit 5-terus turn Right bile kluar exit 5 tu,dongak2 sikit untuk cari bangunan Lengdang market ni,tulisannya tak besar mana.
Selesai misi brooch,kami berjalan kaki saja untuk berpatah balik ke area Myeongdong.
Di Myeongdong sambung shopping souvenir yang tak cukup lagi.Kemudian sempat grab beberapa pack seaweed ,boleh try rasa dulu,dah pilih perasa yang berkenan baru beli.Kemudian kami cari kimchi pulak untuk dibawa pulang,ternyata makanan Korea memang kena dengan selera kami kecuali Farah.Kami beli kimchi yang dah ready pack dalam tupperware,beli brand yang di rekomen oleh penjual...memang sedap dan tak sama rasa dengan kimchi yang dijual di pasaraya di Malaysia.
Selesai bershopping segala apa yang patut,kami decide untuk dinner di Sinchon..khabarnya ada grilled fish restaurant yang sedap di sana.Farah tak join kami,nak sambung shopping ke Lotte Mall katanya,lagipun dah muak benar dia dengan makanan di sini.
Maka kami pun berpecah arah......tak sabar nak makan sedap sebelum berangkat pulang ke tanahair.
Sambung......
Jumaat...tinggal sehari untuk spend time ke sini
Kami mulakan pagi ni dengan jelajah Dongdaemun dan sekitarnya...
1.GWANGJANG MARKET
Kami naik subway ke Jogno-5 #exit 5,kena jalan and tanya-tanya orang dulu barulah jumpa tempat ni.Ada maklumat dari blogger lain kata exit 11 adalah yang terhampir sekali dengan Gwangjang market ni,cuma kat dalam station jogno-5 tu kena jalan sikit untuk cari exit ni.
Tempat ni antara largest traditional market kat sini.Tingkat atas memang kedai textile saja yang kebanyakannya jual high quality silk,satin dan linen.Kain yang berkualiti tinggi ni mainly adalah untuk buat pakaian tradisi mereka iaitu Hanbok.Tingkat bawah ada banyak jugak kedai textile lagi dan kedai yang jual bed sheet yang lawa-lawa.Ada satu bahagian macam food court dan banyak stall yang jual Korean snacks,tempat makan ni memang popular dan sentiasa pack dengan customer.Tapi dah tentu non Halal,kitaorang sekadar lalu ajelah kat situ.Ada jugak gerai jual buah-buahan dan sayur-sayuran.
Misi kami adalah untuk mencari kedai Hyun Woo Silk yang memang terkenal di kalangan Malaysian,alamatnya adalah Lot 187,188 1st Floor (phone 22660169),berpandukan alamat ni kami merayau-rayaulah di 1st floor cari kedai ni tapi tak jumpa,bayangkan ada ribuan kot kedai kat sini,payah betul nak cari.Last-last kami turun ke ground floor dan bertanya di salah satu kedai kain hanbok kat situ,dengan baik hatinyanya pekedai tu call no phone tu dan kemudian minta kami tunggu sekejap sebab nanti staff dari Hyun Woo silk tu datang jemput kami,kedai tu pun baru nak bukak sebenarnya.Bila dah dijemput rupanya kedai tu terletak di ground floor.Rupanya di sini 1st floor tu adalah ground floor sebenarnya.Kedai ni tutup hari Ahad.
Agak lama kami menghabiskan masa memilih kain...harga memang fix ,katanya tu dah discounted price specially untuk Malaysian,beli banyak camna pun memang tulah jugak harganya.Okla aku beli gak sepasang untuk diri sendiri.Kainnya memang high quality silk...lembut dan ringan tapi taklah fragile ,sesuai dipakai dengan cuaca Malaysia.Memang berbaloi membelinya.
Selesai di Hyun Woo sakan pulak borong Korean cotton di stall kecik-kecik depan kedai tu.Harga memang murah dan kainnya sejuk dan lembut.Cuma pada aku coraknya agak biasa-biasa,tapi kalau rajin cari dapat jugaklah corak yang agak cantik jugak.
Banyak jugaklah berhabis won kat sini...
Seterusnya kami jalan lagi,kami berpecah arah,Sal dan aku menuju ke Bangsan Market,Azma &Farah pulak terus ke Dongdaemun Shopping Complex
2.BANGSAN MARKET
Area ni banyak kedai jual barang bakeri .aku ke sini sebab adikku berkirim chocolate moulds untuk kegunaan bisnes dia,ada banyak jugak shape menarik yang takda kat Malaysia.Harga pun ok jugak,dapatlah beli beberapa keping untuk dimanfaatkan.
3.DONGDAEMUN SHOPPING COMPLEX
Kami janji untuk berjumpa semula dengan Farah dan Azma di sini,complex ni memang besar dan rupanya adalah fabric market.Bangunan 7 tingkat ni penuh dengan segala jenis fabric..sesuai untuk orang yang ada passion menjahit rasanya dan tak begitu sesuai dengan kami yang memang buta fabric ni.Kami gagal bertemu dengan member dua orang tu sebab complex ni besar dan mungkin kami tunggu di tempat yang berbeza.Maka kami pun beredar ke tempat lain pulak.
4.PYOUNGHWA CLOTHING MARKET
Menyambung rondaan ke clothing market ni tergoda pulak nak beli jaket...harga memang jauh lagi murah lah dari Malaysia sebab ni memang pakaian rutin mereka,kualiti pun bagus.So sempatlah grab satu winter jaket yang dijual murah-murah untuk habiskan stok,dapat harga around RM90) dan satu spring jaket warna favourite berharga lebih kurang rm120.Jenuh berjalan dari 1 end ke another...punyalah panjang bangunan ni.
Sempat berborak sebentar dengan ada warga Malaysia yang datang sebab berkursus..mereka nak cari Hyun Woo silk jugak,so kami bagi direction and phone no kedai tu.Mereka pulak suggest kami menyusuri Cheonggyecheon stream hingga sampai ke landmark siput besar tu...memang berhajat juga nak berjalan sampai situ tapi shopping punya pasal memang tak sempatlah plus kaki pun dah sengal.
Selesai misi Dongdaemun,kami terus balik ke Namsan 3 guesthouse untuk hantar barangan shopping yang dah sarat,solat dan bertemu dengan Farah dan Azma di sana.
5.NAEMDAMUN
So petang tu kami sambung perjalanan ke area Naemdaemun,packed dengan ribuan kedai-kedai dan street vendor area ni memang crowded.Misi adalah untuk mencari E-Lengdang market dan beli brooch,so benda-benda lain tu kami tengok gitu-gitu sajalah.Kami tak banyak masa sangat nak shopping brooch memandangkan bila sampai market tu dah nak tutup pukul 6pm,khabarnya kalau Sabtu bukak sampai 2pm saja.
Kalau nak ke sini naik subway :
Hoehyon station-Exit 5-terus turn Right bile kluar exit 5 tu,dongak2 sikit untuk cari bangunan Lengdang market ni,tulisannya tak besar mana.
Selesai misi brooch,kami berjalan kaki saja untuk berpatah balik ke area Myeongdong.
Di Myeongdong sambung shopping souvenir yang tak cukup lagi.Kemudian sempat grab beberapa pack seaweed ,boleh try rasa dulu,dah pilih perasa yang berkenan baru beli.Kemudian kami cari kimchi pulak untuk dibawa pulang,ternyata makanan Korea memang kena dengan selera kami kecuali Farah.Kami beli kimchi yang dah ready pack dalam tupperware,beli brand yang di rekomen oleh penjual...memang sedap dan tak sama rasa dengan kimchi yang dijual di pasaraya di Malaysia.
Selesai bershopping segala apa yang patut,kami decide untuk dinner di Sinchon..khabarnya ada grilled fish restaurant yang sedap di sana.Farah tak join kami,nak sambung shopping ke Lotte Mall katanya,lagipun dah muak benar dia dengan makanan di sini.
Maka kami pun berpecah arah......tak sabar nak makan sedap sebelum berangkat pulang ke tanahair.
Sambung......
Labels:
Seoul
Thursday, June 5, 2014
SOUTH KOREA 15 :SEOUL- Shopping in Seoul 1
4 April 2013
Selesai sudah agenda melawat tourist attraction yang sempat kami jelajahi.
Misi untuk bershopping perlu bermula hari ni,
Rasanya di Seoul ni area untuk shopping tourist Malaysia lebih kurang sama je...Naemdamun terkenal dengan brooch di E Lengdang market,Myeongdong pulak destinasi popular untuk skin care product,Gwanjang market dengan Korean silk,Dongdaemun dengan fabric and textile.Souvenir boleh dapatkan di ketiga-tiga area shopping ni...ada yang prefer area Naemdaemun sebab dapat harga lebih murah,apa pun semuanya terpulang kepada kerajinan untuk explore,masa dan nasib baik.
Kalau pandai haggle dapatlah best deal untuk barangan yang best tak kira di area mana pun.ada terlampau banyak barangan dan memang leka menjamu mata,belum masuk lagi long list souvenir yang nak kena beli,so memang kena spend banyak masa nak belek barang untuk diri sendiri dan survey best price untuk souvenir.
Kalau dah sesak dan stok korean won tak mencukupi bolehlah withdraw kat ATM provided kad bank tu dah diaktifkan untuk pengeluaran antarabangsa.Kalau Maybank boleh aktifkan kat ATM je sebelum travel tu.Sebaiknya cari ATM yang ada sign Global ATM,ada juga yang takda sign ni tapi boleh je keluarkan duit cuma ada extra charge.Pengalaman aku withdraw tru Global ATM ni takda extra chrge malah tukaran dia lebih murah lagi berbanding yang kitaorang dapat masa tukar currency di Malaysia.
Kalau ada duit Malaysia nak tukar pun boleh jugak,cuma tak semua money changer atau bank accept RM ni,member ku dapat tukar salah satu money changer di Dongdaemun.Tukarannya pun dapat lebih murah berbanding masa tukar di Malaysia,hairan jugak kenapa kat Malaysia jual won ni mahal sangat,rata-rata lebih kurang RM3+ untuk KRW1000,paling rendah kami dapat pun dalam rm2.8+,walhal kalau tukar kat sini boleh dpt range rm2.6+ to 2.7+ untuk KRW1000.
Petang ni kami jelajah area Myeongdong.Kat sini biasalah mesti sangkut beli skin product punya,aku beli barang Nature Republic,banyak pulak dapat freebies tu...memang kebiasaannya macam tu.Ni antara hasil tangkapan kat situ,harga berpatutan dan kualiti pun bagus,kat Malaysia memang mahal lah harganya,elok beli time ada offer aje.
Kemudian singgah di kedai jam,Azma berhajat nak cari jam tangan...alih-alih dia tak beli,aku dengan Sal pulak yang tergoda beli jam tangan sorang satu.Nilah gambar jam yang aku beli,kalau convert harganya tak sampai rm150.Aku berkenan dengan warna rose gold ni,so far memang puas hati pakai,warna pun tak luntur.
Sambung mission pencarian souvenir pulak,survey2 dulu barulah beli.Ada bazar macam night market,ada stall jual t-shirt Korea murah 3 helai termasuk yang berwarna untuk KRW10000,sakan jugaklah memborong dengan oppa yang peramah tu.Jalan lagi dan terjumpa stall jual leather glove yang murah jugak,belilah sepasang.
Kami beli jugak manisan Korean honey candy(kkultarae) selepas terpesona dengan demo menghasilkan candy tu dari vendor yang peramah tu.Memang sedap rasanya,apalagi kalau makan yang baru dibuat.Cuma manisan ni kalau dibawa balik Malaysia kena habiskan cepat,kalau simpan lama-lama nanti mengeras,mungkin sebab cuaca kot.Harga sekotak yang ada 10 piece adalah KRW5000,yang berperasa coklat pulak KRW7000,kalau beli banyak adalah dia bagi extra box lagi.
Selesai shopping hari ni,plan asal nak ke Sinchon untuk dinner di restoran seafood,tapi sebab sakan sangat shopping dan dah agak lewat kami decide untuk beli nasi instant je dan habiskan semua stok2 bekalan makanan yang dibawa dari Malaysia.
Masa untuk rest ,misi shopping bsambung esok....zzzzzzzzzzz
Sambung
Selesai sudah agenda melawat tourist attraction yang sempat kami jelajahi.
Misi untuk bershopping perlu bermula hari ni,
Rasanya di Seoul ni area untuk shopping tourist Malaysia lebih kurang sama je...Naemdamun terkenal dengan brooch di E Lengdang market,Myeongdong pulak destinasi popular untuk skin care product,Gwanjang market dengan Korean silk,Dongdaemun dengan fabric and textile.Souvenir boleh dapatkan di ketiga-tiga area shopping ni...ada yang prefer area Naemdaemun sebab dapat harga lebih murah,apa pun semuanya terpulang kepada kerajinan untuk explore,masa dan nasib baik.
Kalau pandai haggle dapatlah best deal untuk barangan yang best tak kira di area mana pun.ada terlampau banyak barangan dan memang leka menjamu mata,belum masuk lagi long list souvenir yang nak kena beli,so memang kena spend banyak masa nak belek barang untuk diri sendiri dan survey best price untuk souvenir.
Kalau dah sesak dan stok korean won tak mencukupi bolehlah withdraw kat ATM provided kad bank tu dah diaktifkan untuk pengeluaran antarabangsa.Kalau Maybank boleh aktifkan kat ATM je sebelum travel tu.Sebaiknya cari ATM yang ada sign Global ATM,ada juga yang takda sign ni tapi boleh je keluarkan duit cuma ada extra charge.Pengalaman aku withdraw tru Global ATM ni takda extra chrge malah tukaran dia lebih murah lagi berbanding yang kitaorang dapat masa tukar currency di Malaysia.
Kalau ada duit Malaysia nak tukar pun boleh jugak,cuma tak semua money changer atau bank accept RM ni,member ku dapat tukar salah satu money changer di Dongdaemun.Tukarannya pun dapat lebih murah berbanding masa tukar di Malaysia,hairan jugak kenapa kat Malaysia jual won ni mahal sangat,rata-rata lebih kurang RM3+ untuk KRW1000,paling rendah kami dapat pun dalam rm2.8+,walhal kalau tukar kat sini boleh dpt range rm2.6+ to 2.7+ untuk KRW1000.
Petang ni kami jelajah area Myeongdong.Kat sini biasalah mesti sangkut beli skin product punya,aku beli barang Nature Republic,banyak pulak dapat freebies tu...memang kebiasaannya macam tu.Ni antara hasil tangkapan kat situ,harga berpatutan dan kualiti pun bagus,kat Malaysia memang mahal lah harganya,elok beli time ada offer aje.
Kemudian singgah di kedai jam,Azma berhajat nak cari jam tangan...alih-alih dia tak beli,aku dengan Sal pulak yang tergoda beli jam tangan sorang satu.Nilah gambar jam yang aku beli,kalau convert harganya tak sampai rm150.Aku berkenan dengan warna rose gold ni,so far memang puas hati pakai,warna pun tak luntur.
Sambung mission pencarian souvenir pulak,survey2 dulu barulah beli.Ada bazar macam night market,ada stall jual t-shirt Korea murah 3 helai termasuk yang berwarna untuk KRW10000,sakan jugaklah memborong dengan oppa yang peramah tu.Jalan lagi dan terjumpa stall jual leather glove yang murah jugak,belilah sepasang.
Kami beli jugak manisan Korean honey candy(kkultarae) selepas terpesona dengan demo menghasilkan candy tu dari vendor yang peramah tu.Memang sedap rasanya,apalagi kalau makan yang baru dibuat.Cuma manisan ni kalau dibawa balik Malaysia kena habiskan cepat,kalau simpan lama-lama nanti mengeras,mungkin sebab cuaca kot.Harga sekotak yang ada 10 piece adalah KRW5000,yang berperasa coklat pulak KRW7000,kalau beli banyak adalah dia bagi extra box lagi.
Selesai shopping hari ni,plan asal nak ke Sinchon untuk dinner di restoran seafood,tapi sebab sakan sangat shopping dan dah agak lewat kami decide untuk beli nasi instant je dan habiskan semua stok2 bekalan makanan yang dibawa dari Malaysia.
Masa untuk rest ,misi shopping bsambung esok....zzzzzzzzzzz
Sambung
Labels:
Seoul
Tuesday, February 18, 2014
SOUTH KOREA 14 :YONGIN-Korean Folk Village
4 April 2013
KOREAN FOLK VILLAGE
Hari ni kami ke Korean Folk Village (KFV),perkampungan kebudayaan Korea yang merupakan recreation of typical village di era Joseon Dynasty.Oleh sebab itu jugaklah ia jadi shooting location yang popular untuk banyak historical drama Korea...antaranya Jewel in the Palace,Roof top prince,Sungkyunkwan scandal,The Moon that embraces the sun dan banyak lagi.
Kami cuba pilih route yang paling cepat untuk ke KFV,berpandukan research kami pergi dengan route berikut
From subway st Myeongdong &Chungmuro&Yangjae st
Exit 9 Yangjae stn-cross road dan pergi ke bus stop yang terletak di tengah2 jalan besar tu
Kami naik bas 1560 setelah bertanya kepada seorang pelajar sekolah sebab keliru nak naik yang mana satu sebab terlampau banyak nombor bas yang ada kat situ-oleh kerana tak sure nak berhenti kat mana kami bagitau driver tu untuk berhenti dekat KFV.Malangnya mungkin sebab dia pun tak faham sangat apa yang kami cakap atau terlupa driver tu tak berhenti pulak,mujurlah ada yang alert antara kami dan ternampak signboard KFV tu.Kelam kabut kami turun kat next stop.
Rupanya bas ni berhenti dekat persimpangan jalan besar sedangkan KFV tu kena masuk sejauh 1.4km lagi ke dalam.mujurlah teksi yang kami tahan mahu juga hantar kami ke depan KFV tu sebab kalau kenderaan jaraknya memang tak seberapa,cuma kalau menapak tu memang jenuh jugala...tambang teksi tu KRW2300.
KFV ni dibuka setiap hari bermula 9.30am-6.30pm,kalau winter tutup awal sikit 5.30pm,weekend dan public holidays opening hours extend setengah jam lagi.Tiket untuk dewasa adalah KRW15000.Kami sampai lebih kurang 10am,target adalah untuk tengok semua show and performance dulu lepas tu baru jalan-jalan.Performance ada sesi pagi start 10.30am dan sesi petang start 2pm.Sebelum mula show kami jalan dulu dan bgambar dgn billboard drama-drama yang pernah shoot kat sini.
First show ialah Farmer's music and dance yang bermula 10.30am,ada banyak variasi farmer's dance ni,yang kami tengok ni adalah from eastern Korea,tariannya adalah fast phase dan disertai dengan acrobatic movement,memang rancak dan seronok tengok cultural dance ni,tarian ni dipersembahkan time planting,harvesting dan dalam apa-apa agricultural events.
Pukul 11am show bsambung dengan Acrobatics on a tighrope walking,yang ni so-so ajelah show dia,mungkin sebab solo performance dari seorang veteran,so tak happening sangat,anyway kami stay jugaklah smpai habis.Lepas tu 11.30am sambung dengan Equestrian feats,ni persembahan akrobatik berkuda,memang meriah &impressive aksi mereka.
Last sekali ada show traditional wedding ceremony pukul 12pm...ni pun boring sikit sebab acara tu dlm bahasa Korea n takda pulak tukang translate,yg best hujung2 sebab pengantin berarak dengan tandu dan kuda,bolehlah tumpang sekaki.
Habis semua show kami pun meronda serata KFV,ada beberapa craft workshop mcm pottery,wooden craft,flute making etc...boleh try klau berminat.Lain-lain aktiviti macam horseback riding,boating,archery kena bayar extra,aku just main archery...satu game je sbb agak mahal jugak.
Boleh try masuk prison and try torturing each other kat punishment site,kalau rajin tgok cter2 period drama Korea memang familiar sangatlah dengan scene2 punishment n prison ni.
Paling best sekali ada satu building ni disediakan hanbok untuk dipakai,takda orang pun yang jaga,pandai2 sendirilah...mujur kami dah belajar dari ahjumma cara nak pakai hanbok..so apalagi memang sakan berposing sesuailah dengan setting traditional building kat situ.
Sambung
KOREAN FOLK VILLAGE
Hari ni kami ke Korean Folk Village (KFV),perkampungan kebudayaan Korea yang merupakan recreation of typical village di era Joseon Dynasty.Oleh sebab itu jugaklah ia jadi shooting location yang popular untuk banyak historical drama Korea...antaranya Jewel in the Palace,Roof top prince,Sungkyunkwan scandal,The Moon that embraces the sun dan banyak lagi.
Kami cuba pilih route yang paling cepat untuk ke KFV,berpandukan research kami pergi dengan route berikut
From subway st Myeongdong &Chungmuro&Yangjae st
Exit 9 Yangjae stn-cross road dan pergi ke bus stop yang terletak di tengah2 jalan besar tu
Kami naik bas 1560 setelah bertanya kepada seorang pelajar sekolah sebab keliru nak naik yang mana satu sebab terlampau banyak nombor bas yang ada kat situ-oleh kerana tak sure nak berhenti kat mana kami bagitau driver tu untuk berhenti dekat KFV.Malangnya mungkin sebab dia pun tak faham sangat apa yang kami cakap atau terlupa driver tu tak berhenti pulak,mujurlah ada yang alert antara kami dan ternampak signboard KFV tu.Kelam kabut kami turun kat next stop.
Rupanya bas ni berhenti dekat persimpangan jalan besar sedangkan KFV tu kena masuk sejauh 1.4km lagi ke dalam.mujurlah teksi yang kami tahan mahu juga hantar kami ke depan KFV tu sebab kalau kenderaan jaraknya memang tak seberapa,cuma kalau menapak tu memang jenuh jugala...tambang teksi tu KRW2300.
KFV ni dibuka setiap hari bermula 9.30am-6.30pm,kalau winter tutup awal sikit 5.30pm,weekend dan public holidays opening hours extend setengah jam lagi.Tiket untuk dewasa adalah KRW15000.Kami sampai lebih kurang 10am,target adalah untuk tengok semua show and performance dulu lepas tu baru jalan-jalan.Performance ada sesi pagi start 10.30am dan sesi petang start 2pm.Sebelum mula show kami jalan dulu dan bgambar dgn billboard drama-drama yang pernah shoot kat sini.
First show ialah Farmer's music and dance yang bermula 10.30am,ada banyak variasi farmer's dance ni,yang kami tengok ni adalah from eastern Korea,tariannya adalah fast phase dan disertai dengan acrobatic movement,memang rancak dan seronok tengok cultural dance ni,tarian ni dipersembahkan time planting,harvesting dan dalam apa-apa agricultural events.
Pukul 11am show bsambung dengan Acrobatics on a tighrope walking,yang ni so-so ajelah show dia,mungkin sebab solo performance dari seorang veteran,so tak happening sangat,anyway kami stay jugaklah smpai habis.Lepas tu 11.30am sambung dengan Equestrian feats,ni persembahan akrobatik berkuda,memang meriah &impressive aksi mereka.
Habis semua show kami pun meronda serata KFV,ada beberapa craft workshop mcm pottery,wooden craft,flute making etc...boleh try klau berminat.Lain-lain aktiviti macam horseback riding,boating,archery kena bayar extra,aku just main archery...satu game je sbb agak mahal jugak.
Boleh try masuk prison and try torturing each other kat punishment site,kalau rajin tgok cter2 period drama Korea memang familiar sangatlah dengan scene2 punishment n prison ni.
Paling best sekali ada satu building ni disediakan hanbok untuk dipakai,takda orang pun yang jaga,pandai2 sendirilah...mujur kami dah belajar dari ahjumma cara nak pakai hanbok..so apalagi memang sakan berposing sesuailah dengan setting traditional building kat situ.
Agak lama menghabiskan masa berhanbok sambil berangan back to Joseon dynasty,kami teruskan rondaan sekeliling folk village ni,ada amusement park tapi time ni tutup.Kami stop sekejap di building Confusian Institute,mendaki tangga sikit,kawasan tu lengang je kami pun tumpang solat di pavilion yag ada kat situ.
Selesailah lawatan ke KFV,masa nak balik kami singgah kat tourist info centre dan tanya tentang transport.Mudah aje,just tunggu bas 37 depan 7-11 di perkarangan KFV tu.Bas ni akan stop di subway station Singal yang tak jauh dari situ.So dari subway ni kami pun ambik route untuk balik semula ke Myeongdong.Agenda petang ni dan esok semestinya shopping sebelum balik Malaysia pagi Sabtu nanti.
Sambung
Labels:
Seoul
Monday, February 3, 2014
SOUTH KOREA 13 :SOKCHO -Teddy Bear Farm
3 April 2013
Sambung explorasi Sokcho.
Kami meneruskan perjalanan dari Mount Seorak ke Teddy Bear Farm di Gangwando,tambang teksi adalah KRW9800.
Galeri teddy bear di sini bertemakan culture & lifestyle penduduk di Sokcho.Opening hours adalah dari pukul 10am-6pm dan tutup pada hari Selasa.Admission tiket ke galeri ni ialah KRW5000.
Rasanya teddy bear farm ni lagi menarik dari Teddy Bear museum di Jeju...sebab teddy bear kat sini taklah diletakkan dalam display cabinet.Size pun besar-besar dan terasa sangat happening dan puas bergambar.
Dah puas bergambar indoor,mari kita ke outdoor pulak...kat luar ada teddy bear main kat garden pulak..
Ada banyak tempat menarik juga di area ni,selain Mount Seorak ,Sokcho famous dengan beach,Cheongho bridge,wet market,Gaetbae boat(popular sebab cerita Autumn in my heart),ada juga halal Korean restaurant yang ownernya Korean Muslim...semuanya tak berkesempatan nak pergi memandangkan short trip aje ke sini...ada rezeki insyaAllah teringin nak datang lagi.
Selesai sesi ramah mesra dengan teddy bear,kami pun solat jamak zuhur&asar di perkarangan luar bangunan ni.Nak balik tak tau pulak nak ambik bas apa sebab memang tak plan pun nak ke sini.Jadi kami mintak owner galeri tu untuk call kan cab.Tak berapa lama menunggu teksi pun sampai dan bawa kami ke terminal bas.Tambang adalah KRW10000. .Sampai terminal bas kami agak terpinga-pinga...eh ni bukan terminal yang kita datang tadi,terminal ni agak baru dan bernama Gosok terminal (Gosok-perkataan Korea bagi Express),rupanya inilah Sokcho Express Bus Terminal,kalau naik bas dari sini dia akan berhenti kat Seoul Express bus terminal di area Gangnam.Kalau dari Dong Seoul Terminal bas akan berhenti di Intercity Bus Terminal...tempat kami sampai pagi tadi.Begitu rupanya.Stesen lengang je time ni,kami pun segera beli tiket ke Seoul..kali ni harganya KRW18000.
Dalam perjalanan bas stop kat R & R untuk 15mins,selepas tu perjalanan diteruskan,sampai di Seoul dah nak senja,jalan agak sesak memandangkan ni time orang balik kerja,apalagi kali ni melalui area Gangnam yang sibuk...dalam 2 jam 40min jugak barulah sampai ke Express Bus Terminal,yang jugak dikenali sebagai Gangnam Terminal.Memang besar terminal ni berbanding Dong Seoul terminal...kompleks besar yang menempatkan terminal bas dan bermacam-macam kedai.
Tak larat pun nak round area ni,perut dah kelaparan sangat time ni sebab memang tak lunch tadi.Sebabkan selera makan melonjak-lonjak maka kami sepakat nak ke Itaewon dan pergi ke Murree Korean Food Restaurant tu lagi.Tanpa lengah terus ambil subway line 3 ke Yaksu,then tukar ke line 6 untuk ke Itaewon.
Sampai Itaewon perut yang kelaparan tergoda pulak bila lalu kedai kebab...sementara tunggu order siap nanti bolehlah makan-makan kebab dulu kan,so settle beli kebab barulah kami ke Murree.Kali ni aku order Kimchi Fried Rice berharga KRW8000 dan mango lassi berharga KRW4000,fried rice tu memang sedap sangat,walaupun dah pekena kebab tapi kami tetap makan dengan bselera sekali...maklumla tank dah empty.
So berakhir kembara untuk hari ni.Kami pulang semula ke Namsan guest house..rehat &sedia untuk hari seterusnya....zzzz
Sambung
Sambung explorasi Sokcho.
Kami meneruskan perjalanan dari Mount Seorak ke Teddy Bear Farm di Gangwando,tambang teksi adalah KRW9800.
Galeri teddy bear di sini bertemakan culture & lifestyle penduduk di Sokcho.Opening hours adalah dari pukul 10am-6pm dan tutup pada hari Selasa.Admission tiket ke galeri ni ialah KRW5000.
Rasanya teddy bear farm ni lagi menarik dari Teddy Bear museum di Jeju...sebab teddy bear kat sini taklah diletakkan dalam display cabinet.Size pun besar-besar dan terasa sangat happening dan puas bergambar.
Dah puas bergambar indoor,mari kita ke outdoor pulak...kat luar ada teddy bear main kat garden pulak..
Ada banyak tempat menarik juga di area ni,selain Mount Seorak ,Sokcho famous dengan beach,Cheongho bridge,wet market,Gaetbae boat(popular sebab cerita Autumn in my heart),ada juga halal Korean restaurant yang ownernya Korean Muslim...semuanya tak berkesempatan nak pergi memandangkan short trip aje ke sini...ada rezeki insyaAllah teringin nak datang lagi.
Selesai sesi ramah mesra dengan teddy bear,kami pun solat jamak zuhur&asar di perkarangan luar bangunan ni.Nak balik tak tau pulak nak ambik bas apa sebab memang tak plan pun nak ke sini.Jadi kami mintak owner galeri tu untuk call kan cab.Tak berapa lama menunggu teksi pun sampai dan bawa kami ke terminal bas.Tambang adalah KRW10000. .Sampai terminal bas kami agak terpinga-pinga...eh ni bukan terminal yang kita datang tadi,terminal ni agak baru dan bernama Gosok terminal (Gosok-perkataan Korea bagi Express),rupanya inilah Sokcho Express Bus Terminal,kalau naik bas dari sini dia akan berhenti kat Seoul Express bus terminal di area Gangnam.Kalau dari Dong Seoul Terminal bas akan berhenti di Intercity Bus Terminal...tempat kami sampai pagi tadi.Begitu rupanya.Stesen lengang je time ni,kami pun segera beli tiket ke Seoul..kali ni harganya KRW18000.
Dalam perjalanan bas stop kat R & R untuk 15mins,selepas tu perjalanan diteruskan,sampai di Seoul dah nak senja,jalan agak sesak memandangkan ni time orang balik kerja,apalagi kali ni melalui area Gangnam yang sibuk...dalam 2 jam 40min jugak barulah sampai ke Express Bus Terminal,yang jugak dikenali sebagai Gangnam Terminal.Memang besar terminal ni berbanding Dong Seoul terminal...kompleks besar yang menempatkan terminal bas dan bermacam-macam kedai.
Tak larat pun nak round area ni,perut dah kelaparan sangat time ni sebab memang tak lunch tadi.Sebabkan selera makan melonjak-lonjak maka kami sepakat nak ke Itaewon dan pergi ke Murree Korean Food Restaurant tu lagi.Tanpa lengah terus ambil subway line 3 ke Yaksu,then tukar ke line 6 untuk ke Itaewon.
Sampai Itaewon perut yang kelaparan tergoda pulak bila lalu kedai kebab...sementara tunggu order siap nanti bolehlah makan-makan kebab dulu kan,so settle beli kebab barulah kami ke Murree.Kali ni aku order Kimchi Fried Rice berharga KRW8000 dan mango lassi berharga KRW4000,fried rice tu memang sedap sangat,walaupun dah pekena kebab tapi kami tetap makan dengan bselera sekali...maklumla tank dah empty.
So berakhir kembara untuk hari ni.Kami pulang semula ke Namsan guest house..rehat &sedia untuk hari seterusnya....zzzz
Sambung
Labels:
Seoul
Subscribe to:
Posts (Atom)












































