Pages

Friday 30 October 2015

Check in-Rocustel Motel

Rocustel Motel

Tengahari kami kembali semula ke Rocustel Motel untuk check in.Kali ni oppa lelaki pagi tadi takda,yang ada hanya ahjumma,mak kepada oppa tadi.Mula-mula dia ingat kami dah check out and just datang nak pick up beg.Kami pulak termangu-mangu kat situ tunggu dia bagi kunci bilik.Ahjumma ni tak faham English jadi susah sikit nak communicate.Finally dia faham jugak yang kami baru nak check in,baru dia ternampak note yang oppa pagi tadi tinggalkan kat kaunter.Beria ahjumma mintak maaf ...hehe,takpa aunty...small matter.

Bilik kami di tingkat 8,memang puas hati sebab bilik luas and view cantik.Lega rasanya dapat setel apa yang patut,mandi,solat dan baring-baring luruskan kaki kejap.

standard double room

dated but clean

view from 8th floor

Daepohang Port

Pukul 2 lebih kami gerak semula keluar,tunggu teksi depan bas terminal dan minta hantar ke Daepohang port tak jauh dari situ,tak sampai 10minit dah sampai.Kami jalan-jalan dulu tengok Daepohang market,bangunan baru...nampak teratur je semua.Di tepi port banyak tergantung sotong kering...macam kain kat ampaian dah rupanya.

turun teksi di sini

area dalam Daepohang market

Daepohang port

rumpai dalam laut

mussel dalam laut

sotong kering

Besar jugak kawasan market ni,kami mencari gerai yang menjual goreng-gorengan seafood..macam tempura,dipanggil twigim kat sini.Pernah tengok dalam rancangan Rasa Halal Korea di Astro Oasis.Tapi puas pusing port ni tak nampak pun ada gerai-gerai tepi laut yang jual benda-benda tu semua.

Kami singgah di sebuah kedai yang jual seaweed dan hasil laut yang telah dikeringkan...itupun setelah dipujuk-pujuk oleh pekedai tersebut.Ikutkan perut lapar ni nak mencari benda boleh dimakan sebenarnya.Tengok label harga yang tertera memang rasa mahal sangat...tapi bila unni tu sebut harga sebenarnya memang jauh dari harga kat label tu,dari taknak terus beli jugak jadinya.Aku beli sotong kering dan sebungkus seaweed yang besar.Sedap sebab rasanya natural...takda pengawet dan penambah perisa.Sebelum beredar kami tanya kalau ada kedai yang menjual tempura tu.Rupanya memang ada,tapi bukan kat tepi laut dah...semuanya dalam building market baru ni.Ah gembiranya sebab dah tau mana nak tuju.

Laju-laju kami berjalan arah gerai-gerai twigim tu..ok singgah gerai ahjumma ni.Kami makan kat situ,maklumlah dah lapar,ada meja kecil disediakan.Kami pun pilih apa yang nak dimakan,goreng-gorengan dan seekor sotong sumbat yang menurut ahjumma takda daging,just beras pulut, isi sotong n vege.Seafood yg rasanya half cooked tu digoreng semula oleh ahjumma untuk dimakan panas-panas...ya ampun nikmat sangat rasanya makan fresh seafood macam ni..

twigim
jumbo prawn

stuffed squid

Oleh kerana portion yang besar kami dah kekenyangan sebelum sempat menghabiskan semua makanan,apalagi yang lebih tu tapau aje bawak balik.Lepas makan kami pun beredar dari Daepohang market dan menunggu bas ke arah city centre.Kami menaiki bas dan bagitau driver yang kami nak ke Abai Village.

Abai Village

Siapa peminat drama Korea mesti tau pasal Abai Village yang famous  sebab jadi shooting location untuk cerita Autumn in My Heart yang melankolik sangat tu.Nama sebenar penempatan ni ialah Cheongho-dong Village tapi kebiasaannya dipanggil Abai Village.Abai bermaksud 'an aged person' sebab di kampung ni sebahagian besar penduduknya adalah orang-orang tua.Kebanyakan mereka lari dari North Korea  ke sini semasa Korean War.

Bila dah masuk pekan aku pun tercari-cari monumen patung kerbau gangsa sebagai landmark untuk turun.Tapi sebelum nampak kerbau tu bas berhenti di sebuah bus stop dan driver bas mention Abai Village..eh..eh dah sampai ke,kami pun turun jelah.Rupanya patung yang kami cari tu ada je depan tu,kena jalan sikit baru nampak.

bas berhenti depan sikit je dari monumen  buffalo

masuk lorong yang ada buffalo ni untuk ke Abai Village

Terus belok masuk ke simpang yang ada patung bronze buffalo..hujung jalan dah terus nampak orang beratur nak naik Gaetbae boat yang popular tu.Boat ni unik sebab guna manpower untuk tarik tali yang akan bawak boat ni ke menyeberang terusan untuk ke Abai Village.Sekejap je 2minit kot dah sampai,bila turun baru bayar KRW200 kat pondok yang ada tepi tu.

jeti untuk naik Gaetbae boat

tarik tali untuk menggerakkan boat

dah sampai ke Abai Village

Kami pun jalan-jalan kat village kecil ni.Ada banyak cafe dan kedai makan seafood.Kami duduk-duduk tepi pantai,menikmati pemandangan petang nak ke senja di situ.

layan perasaan..

senja di pantai

Sinsuro arched bridge

blue bridge

Kami beredar dan kali ni ke seberang sana ikut bridge pulak...jauh jugak berjalan.Sebenarnya plan nak makan seafood di Jungang Market,tapi masih rasa kenyang makan twigim tadi plus kami dah exhausted sangat.Jadi decide untuk terus balik ke motel.Macam biasa kami tunggu bas saja,atas bas dah tersengguk-sengguk mengantuk,bila dah dekat sampai teragak-agak pula sebab dah malam,jadi landmark pun tak berapa nak perasan.Terlepas bus stop..next bus stop agak jauh pulak tu,driver bas pun pelik apasal lah kami tak turun lagi,then dia cakap sambil bagi isyarat kena jalan kakila patah ke belakang,kami sengih je.

Pasrah ajelah jalan,dengan pace dah makin slow kami menapak kira-kira 10 minit.Sampai je motel terus setelkan apa yang patut,punyalah tahap kritikal letih sampai boleh terlelap jap kat bilik air.Lepas dah solat kami pun terus tidur untuk recharge semula energy yang dah nyawa ikan...tamatlah kembara sehari di Sokcho.

Sambung

1. twigim tu yg best..fresh seafood, tntu manis rasanya..gaetbae boat, uniknya..

1. twigim tu mmg best..makan untuk breakfast pg esoknya pun still sedap lagi,mnyesal tak beli lebih untuk tapau,btul unik boat tu..tp kejap sgt atas tu

2. bestnya baca... gambar pun cantik2. kat tempat orang memang masak berjalan je la... hehehe

1. thanks Nora sudi baca cerita travel saya,hmm memang maksimum kaki ni berkhidmat,biasala kan,asam garam mengembara...hehe

3. Hmm macam sedap sangat seafood tu. Agak2 makan malam tu utk 2 orang ada lebih dari RM100 tak ?

1. Kalau seafood macam yang kami makan ni murah je kak...10000won untuk berdua,ikut xchange masa tu rm38,kira sorang rm19 je...berbaloi kan,tapi kalau g dinner mkn seafood kat Jungang market tu mungkin mahal lagi tapi rasanya tak sampai pun 100 utk bdua

4. bestnya seafood tu ..x sangka Gaetbae boat yang popular tu guna manpower untuk tarik tali

1. memang terbaik seafood tu,fresh sangat,unik kan boat tu,tp mmg kejap je atas tu

5. lokasi motel ni jauh tak dari dongseul Bus stn tu

1. dekat sesangat,belakang bus terminal je,2-3minit je jalan kaki

6. berapa harga semlm..mcm luas je biliknye

1. haah bilik n bathroom mmg luas...lbh krg rm120 je per nite,murah kan

7. JM mkn stuffed squid kat abai village..ya ampunn...mmg sedap sgt

1. memula tengok takdala teringin pun,member dok convince sedap katanya..perghh memang mnyesal tak tapau lagi satu

2. sedap !!! memula tu was was gak.. makcik tu punya yakinkan daging xdak..
      tawakal je bila dia kata semua seafood..

3. ya betul...insyaAllah ok sbb tau psl gerai jual mknanan seafood kt daepohang ni pun dr prgrm rasa halal korea kt chanel oasis tu

8. CT makan sotong sumbat kat Abai Village tapi kami jumpa twigim mahai2 kat Abai Village.. x beli sebab macam mngarut je harga dia.. tatau ada port tu. ok !! ada rezeki kembali kita terjah..

1. kt Abai tu mmg mahal ...nxt time g la mkn kt port tu,sgt fresh seafood dia...sedap bangett