Pages

Tuesday, January 24, 2017

COLOURS OF INDIA 1- Pre Journey

Salam 2017..

  Dah bertukar tahun baru barula sibuk nak merekod catatan travelog 2016,better late than never,untuk kenangan sendiri juga di hari tua.



   Pembuka tirai  2016 ialah ke trip ke India pada bulan April,sebahagian besar perjalanan cover Kashmir,selebihnya ke New Delhi dan Agra.Trip kali ni agak berbeza kerana follow tour group yang dianjurkan oleh travel blogger yang tak asing lagi iaitu Syarliz.Ini trip pertama anjuran beliau dan sekarang makin rancak menganjurkan pakej travel ke sana sini.Boleh rujuk ke blog http://syarliz.blogspot.com/  untuk maklumat lanjut.

   Entri detail tentang trip ke India juga boleh dibaca di blog Leez,so bolehla aku mengelat dengan memendekkan entri supaya cepat selesai,hehe.

PAKEJ KE INDIA



   Untuk trip India ni takda persediaan apa sangat pun,maklumla full board Leez uruskan.Sesekali best jugak relax  tanpa buat research dan preparation sendiri.Lagipun boleh luaskan network berkenal-kenalan dengan traveller lain jugak.

   Kisahnya bermula bila terbaca di blog Leez buat julung kalinya beliau nak menganjurkan  tour group  ke India Walaupun takda dalam wish list tapi teringat pula member SW memang teringin ke sana.

   Setelah berbincang dengan SW yang ketika itu masih dalam tugasan di Makkah maka kata sepakat dicapai untuk join trip India ni memandangkan ianya banyak cover Kashmir.Khabarnya sangat cantik di sana tapi tak confident pula nak pergi sendiri.Jadi ini memang peluang terbaik.AJ pula tak dapat turut serta untuk trip April kerana kekangan study.

   Maka aku pun menunggu dengan penuh debaran pengumuman dari blog Leez sebab katanya terhad pada 16 peserta saja.Alhamdulillah dengan pantas dan tuntas berjaya dapatkan tempat bila saja ianya dibuka untuk booking pada bulan Oktober 2015.Bagaimanapun akhirnya total peserta telah meningkat sehingga 34 orang kerana sambutan yang cukup menggalakkan.Travel date ialah pada 16-23 April iaitu selama 8 hari 6 malam dan berharga RM4460 termasuk bayaran visa.

  Selesai booking dok bersantai saja tunggu hingga ke 16 April 2016,cuma perlu hantarkan salinan pasport pada Leez.Nama peserta trip pula dimasukkan ke Whatsapp group India Trip untuk menyampaikan maklumat sebelum travel dan bolehlah berkenal-kenal secara online dulu sebelum bersua muka.

VISA INDIA

   Untuk urusan visa Leez dah siap isikan borang untuk semua peserta dan pos ke rumah.Ini untuk melancarkan urusan permohonan visa sebab sedikit kesilapan kecil pun boleh menyebabkan permohonan ditolak.

  Jadi kena bawa borang ni ke kedutaan India atau visa outsource centres di beberapa negeri untuk buat visa masing-masing.

Outsource centre untuk buat visa ke India

   Harga untuk visa India ialah rm189,tapi kena bayar extra sikit kalau buat di outsource centre.Macam aku buat di Seremban,tak ingat exact figure tapi extra caj dalam rm25-30 gitulah.Yang bagusnya bila buat di tempat selain kedutaan urusannya cepat selesai kerana tak perlu nak beratur panjang.Submit borang,gambar visa India (background putih),copy flight tiket dan pasport.Kalau takda masalah 3 hari bekerja dah siap dan boleh collect paspot semula,hantar wakil pun boleh.

   Tapi sekarang dah boleh apply tourist visa online sahaja dengan bayaran USD49,boleh siap dalam masa 24jam.cuma kena pastikan memang website yang betul sebab banyak yang fake.Untuk maklumat lanjut boleh refer ke page kedutaan India di http://www.indianhighcommission.com.my/application_forms.html .

Dan website untuk apply tourist visa online pula ialah yang ni 
https://indianvisaonline.gov.in/visa/tvoa.html

ITINERARI

Highlight itinerari perjalanan trip India adalah seperti berikut:-

    Day 1:KL-NEW DELHI
               Sightseeing sekitar Delhi
       


    Day 2:DELHI-KASHMIR (Srinagar-Domestic flight)
              Check in Boat House
              Tulip Garden
              Carpet Factory
              Heritage Mughal Garden


    Day 3:SONAMARG
         



     Day 4:GULMARG
             

    Day 5:DAL LAKE (cruise with shikara)
               KASHMIR-NEW DELHI(Domestic flight)
               NEW DELHI-AGRA (Bus)


   Day 6:TAJ MAHAL
             AGRA FORT
             AGRA-NEW DELHI (Bus)

   Day 7:SHOPPING
            -Sarojini Market,Hard Rock Cafe
             NEW DELHI-K.L

    Day 8:Arrived in K.L
     


   Begitulah overview trip India,Alhamdulillah trip ni penuh dengan kenangan manis,ahli group sangat sporting dan semuanya seronok menempuh perjalanan yang penuh warna warni dan cukup meriah.


Sambung

6 comments:

  1. wahh...bestnya..Kashmir..cantiknya...
    oo..Malindo Air dah ke Delhi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mmg best Kashmir..sangat cantik cuma sayang kurang develop sbb pgolakan kt sana,yup Malindo ada fly ke beberapa destination di India,flight memang selesa

      Delete
  2. Ahh tu lah perasan bila baca blog Sharliz haritu. Tenguk2 gambaq rasa mcm penah tenguk muka satu dua dalam blog tu hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha muka familiar je kan,tiba2 keluar kat page orang...syok gak ssekali berombongan cik kiah

      Delete
  3. Wah!!! Dah up entri india laaaa...JM nye entri ntah bila nk up entah x de up langsung 😬 Ooo kalau outsourse kena byr extra eh sbb JM byr rm189 je mgkin sbb buat kat kl

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe...dah up tapi biasalah nak mnyambung siri tu memang gear rendah sokmo.Haah kalau luar dari kedutaan tu ada komisen kena bayar kat agent,tapi senang jugaklah sebab tak payah g k.l

      Delete