Pages

Wednesday, September 25, 2013

SOUTH KOREA 4 :JEJU ISLAND - West Course Tour 2

29.3.2013

sambung tour sesi petang...

4.ALHTR AIRFIELD

-On the way ke Mount Sanbang kami singgah sekejap di ALTHR airfield ni,just a historical site.
-Airfield ni dibina oleh tentera Jepun pada 1931 masa perang antara Jepun & China...jadi air base untuk Jepun melancarkan serangan dan kubu untuk bertahan.
-Airfield ni memang luas,boleh nampak Mount Sanbang dari sini,selain tu nothing much to see,ada beberapa kubu yang terbina dari concrete dan diselaputi dengan lapisan batu volcano dan shrub untuk menyembunyikannya..Ada banyaklah kisah hitam dan sedih tersimpan dalam sejarah airfield ni.



5.MOUNT SANBANG-SAN

-Perjalanan diteruskan ke Mount Sanbang-san (mountain-room Mountain)-merujuk pada cave yang terkenal terletak di atas gunung ni dan dijadikan temple.
-Untuk naik ke atas kene mendaki tangga yang agak steep jugak,sangat mencabar fitness dan stamina,tambahan masa di beri hanya 40min untuk naik dan turun.
-On the way naik memang banyaklah berhenti,ambik gambar dan ambil nafas,Azma dan Farah surrender halfway,aku dan Sal gigih mendaki jugak ke atas nak tengok cave tu.
-Sanbang-gul adalah the only cave shrine in Jeju,famous di kalangan penganut Buddha.Ada air gunung yang mengalir dan bertakung dalam kolam kecil kat dalam cave tu.Mesti fresh n sedaplah rasanya kot tapi tak berani la kami nak minum sebab betul-betul terletak depan patung Buddha yang besar kat situ


                                       












Destinasi terakhir untuk tour hari ni diberi 2 pilihan sama ada nak ke Cheonjeyeon waterfall atau Teddy Bear museum,bas akan pergi dua-dua tempat ikut preference masing-masing.Kami decide nak ke Teddy Bear museum.Masa hanya 1 jam sahaja,so kena laju-laju tengok.

6.TEDDY BEAR MUSEUM

Boleh study segala sejarah tentang teddy bear kat sini.Rupanya nama Teddy ni diambil sempena nickname x-president USA Theodore Roosevelt.Kisahnya beliau pergi berburu di Mississipi pd tahun 1902,beliau tak jumpa beruang untuk dibunuh.Sebab taknak presiden terkilan kot adalah penyokong dia g tangkap beruang,ikat kat pokok dan offer presiden untuk tembak beruang tu.Beliau menolak,tak sampai hatila kan nak tembak bear yang dah helpless macam tu...so insiden ni di dokumenkan dalam Washington Post dalam bentuk kartun bertajuk Drawing the Line in Mississipi.Dari situ,Morris Michtom dapat ilham untuk produce a toy bear dan diberi nama Teddy's Bear dengan izin presiden Roosevelt...so the rest is history la kan.

Teddy Bears dekat gallery ni ada 3 kategory-Teddy Bears in history-sejarah manusia,sejarah teddy,sejarah fairy tale etc diabadikan dalam bentuk teddy bear/Teddy Bears in art & Teddy bears in Natural surrounding.

Biar gambar berbicara....












kedai souvenir


Selesailah sesi tour West side Jeju...walaupun semua kena laju-laju,untuk first time ke Jeju oraitlah juga dapat cover banyak tempat satu hari.Bas pun gerak balik untuk hantar tourist ke hotel masing-masing.Ada juga option untuk drop kat tapak cherry blossom festival.Kitaorang memang tak sabar-sabar dah nak ke tempat tu,so kami pun turun kat situ dan bersambung citer ke entry seterusnya.

2 comments:

  1. kiranya ikut tour lebih jimat dari sewa kereta eh

    ReplyDelete
  2. haah mmg jimat,tp tk puas la,first time dtg okla kot ikut tour

    ReplyDelete