Pages

Thursday, July 24, 2014

BUKITTINGGI TRIP 4 : Pondok Flora,Tasik Singkarak & Bordir


Wednesday 23 October 2013

RESTORAN PONDOK FLORA

Restoran ini terletak di daerah Batu Sangkar juga,sepanjang perjalanan pemandangan memang indah dengan hamparan relung-relung sawah yang terbentang luas dan pokok-pokok kelapa yang melambai-lambai.

Restoran ini menjadi tumpuan pelancong yang berkunjung ke daerah ini,menu ikan bakar memang terkenal di sini kerana ikan tersebut diambil fresh dari kolam sekeliling restoran.Dengan lanskap sawah dan kehijauan alam yang mendamaikan terasa nikmat sungguh menjamu selera di sini.Seperti biasa menu masakan padang dihidangkan beserta dengan ikan bakar,kalau rasa tak cukup bolehlah mintak tambah lagi.Total kami makan di sini ialah 245000rupiah (~rm65).














Perjalanan diteruskan menuju ke tasik Singkarak...sepanjang perjalanan memang sejuk mata memandang alam yang menghijau..









TASIK SINGKARAK

Tasik yang seluas lebih 1000 hektar ini merupakan tasik yang terhasil dari kawah gunung berapi dan letaknya antara dua daerah iaitu Solok dan Tanah Datar.Ia adalah tasik kedua terbesar di Indonesia selepas Danau Toba.
Kenderaan kami meyusuri tepian tasik ...luas terbentang dan berombak airnya,di pekan kecil Singkarak ada gerai-gerai kecil di tepi jalan yang menjual ikan bilis hasil tasik singkarak.Kemudian Am berhenti di sebuah kedai makan,di bahagian belakang kedai ini kami bersantai-santai seketika  menikmati pemandangan  dan angin segar tasik Singkarak.Ada bot yang menawarkan perkhidmatan untuk meronda tasik,namun kami menolak dan sekadar bergambar-gambar sahaja di situ.
Sebelum balik ternampak pula ikan bilis tasik yang ada di jual di kedai tu,aku pun beli sikit 200g je nak try,mahal juga harganya lebih kurang rm30/kg.Kalau beli di gerai-gerai yang banyak tadi mungkin harganya lebih murah.









BIKA TALAGO

Kami singgah di kedai kuih Bika Talago,kuih tradisional minang ni dibuat daripada tepung beras,parutan kelapa dan gula dan kemudian dibakar,kalau tak silap mereka menggunakan batang pokok kayu manis sebagai kayu bakarnya.Kuih ni memang sedap dimakan masa panas-panas,tapi tak boleh banyak sangat sebab ia cepat mengenyangkan.Ada perasa plain dan pisang...dua-dua sedap.




Aktiviti seterusnya hari ni adalah lawatan ke kedai kain...a.k.a bershopping,memang agenda wajib dalam trip-trip ke Indonesia apalagi di sini memang terkenal dengan kain-kain sulam berkualiti yang boleh didapati pada harga yang sangat berpatutan.

OKE BORDIR

Tak banyak kain yang menarik perhatianku di sini,tapi setelah berpusing-pusing beberapa kali tewas juga dengan sepasang kain sulam purple yang berharga IDR250 000 (rm68)






ok sambung kedai lain...

LINDUANG BULAN

Di sini macam teruja sangat pulak nak membeli sebab banyak pilihan dengan harga yang murah.
Maka misi memilih pun agak mengambil masa sebab susah nak buat pilihan...cantik-cantik semuanya.Mana yang berkirim semua ku belikan di sini.






Harga telekung pun boleh tahan murahnya,kalau nak beli buat souvenir pun memang sesuai sangat sebab harga yang berpatutan.


Selamatlah membeli berpasang-pasang juga kain ela sulam dan juga telekung di sini.
Total berhabis kat sini lebih kurang rm350 untuk 7 pasang kain ela dan rm116 untuk 4 psg telekung..okla tu kan,murah sangat berbanding Malaysia.Lega dah settle untuk yang berkirim beli.

Kami solat di musolla yang terletak di luar kedai Linduang Bulan ni,hari pun dan nak beransur senja maka  terus menuju ke kedai makan di pekan Bukittinggi,senang balik hotel nanti terus rehat saja.


RESTORAN WONG SEMARANG


Ni last stop untuk hari ni,untuk makanan kami order nasi ayam penyet dan mihun sup.. rasanya biasa sahaja,tapi jus buah memang sedap sangat,puas hati sangat menikmati jus kuini yang pekat dan juga jus terung firus/belanda yang masam manis.Murah je makan kat sini,total lebih kurang rm30 je.


jus kuini

terung firus

Selesai dinner,Am pun hantar kami pulang ke hotel...masa untuk rehat...zzzzzzzzzzz.


Sambung






3 comments:

  1. PENGKHIDMATAN PAKET TOUR DAN SEWA KENDERAAN UNTUK LAWATAN YANG BERBALOI DENGAN FAMILY KAT PADANG DAN BUKITTINGGI.

    Assalamualaikum Tuan/Puan.


    Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.

    Kalau Tuan/Puan nak melawat ke PADANG dan BUKITTINGGI, jangan risau hati sila hubungi :

    KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
    Tour operator & Travel Agency

    Kami menyediakan PAKET TOUR UNTUK PADANG DAN BUKITTINGGI, dan juga untuk PENGKHIDMATAN KENDERAAN SAHAJA dengan harga yang sangat berpatutan dengan driver yang mesra, educated, baik hati, sopan, suka menolong dan sudah lama berpengalaman dalam memberikan pengkhidmatan pada pelancong dari Malaysia.

    Kami berusaha menjadikan lawatan Tuan/Puan sangat berbaloi dan bermakna dengan famili dan rakan-rakan di masa percutiannya bersama kami.

    Wassalam
    Contact person :

    1. Amsyahril
    ( Director )

    Mobile : +62 852 6300 7445 ( WhatsApp )

    2. Riko Adryansyah
    ( Tour & Transportation Manager )

    Mobile : +62 813 6565 4104 ( WhatsApp )

    E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.




    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum...
    Salam dari MINANGKABAU.yang selalu nya disebut dengan nama BUKITTINGGI PADANG..
    Salam juga dari saya ARMAN..

    Saya nak tumpang iklan kat sini..
    Bila ada tuan dan puan yang nak merancang untuk melawat ke bukittinggi padang.
    Tapi masih tercari cari contact untuk buat urusan..
    Jangan risau.Saya boleh bantu uruskan.
    Untuk info detail nya..sila contact saya ditalian ....

    Call/sms/whatsapp..+6285374176166

    Email.armanpribadi123@gmail.com


    Terimakasih...


    Wassalam...

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum...
    Salam dari MINANGKABAU.yang selalu nya disebut dengan nama BUKITTINGGI PADANG..
    Salam juga dari saya ARMAN..

    Saya nak tumpang iklan kat sini..
    Bila ada tuan dan puan yang nak merancang untuk melawat ke bukittinggi padang.
    Tapi masih tercari cari contact untuk buat urusan..
    Jangan risau.Saya boleh bantu uruskan.
    Untuk info detail nya..sila contact saya ditalian ....

    Call/sms/whatsapp..+6285374176166

    Email.armanpribadi123@gmail.com


    Terimakasih...


    Wassalam...

    ReplyDelete