Pages

Friday, September 5, 2014

BUKITTINGGI FINALE:Sianok Canyon,Lobang Jepang & Padang

Friday 25 October 2013

Hari terakhir di Bukittingi,malam ni kami akan bermalam di Padang sebelum pulang pagi-pagi esok.
Pagi ni sebelum check out dari Campago Resort Hotel kami bergambar-gambar dulu,gambar dah dimasukkan dalam entri sebelum ini.Macam biasa ibu-ibu kami menunggu sahaja di dalam kereta.
Dah setel semua,dengan kereta yang padat dan sendat dengan muatan dan beg-beg yang dah beranak pinak tu kami meninggalkan resort dan memulakan perjalanan hari ini.

SANJAI UMMI AUFA HAKIM

Am bawa kami ke kedai kerepek Ummi Aufa Hakim,kat sini tambah le lagi muatan dlm keta yg dh overload tu,nmpk menarik belako kerepek sanjai (ubi kayu)yg ada,kerepek ubi kayu ni digoreng dan dibungkus di situ juga.
Selain tu adalah kerepek lain macam bayam,keledek dan beberapa makanan ringan Minang yang lain. Hanya aku dan Sal je yang turun dan  beli beberapa bungkus kerepek kat sini. Diorang siap ada packaging dlm box untuk mudahkan customer bwk untuk travel.
Macam mana pun aku lebih prefer rasa kerepek ubi pedas malaysia...lagi terasa cilinya.









TAMAN WISATA PANAROMA & LOBANG JEPANG




Entrance fee adalah IDR3000,Di taman ni kita boleh menyaksikan panorama Ngarai Sianok yang merupakan lembah curam dengan kedalaman 100m dan sepanjang 15km.Ngarai ni menjadi pemisah pulau Sumatera menjadi 2 bahagian yang memanjang dan dipanggil Patahan Semangko.
Sungai Sianok mengalir di lembah menghijau ni,macam-macam flora dan fauna ada di lembah subur ni termasuklah bunga rafflesia...tapi dari taman ni hanya nampak lembah menghijau jelah.Ada menara tinjau kalau nak lihat pemandangan dari tempat lebih tinggi.





Kat taman ni ada banyak monyet-monyet berkeliaran,agak ngeri jugak takut-takut dia tetiba melompat kat kita sebab meriah sungguh mereka bergayut di pokok-pokok yang ada,tapi insyaAllah monyet  tak kacau orang,janji jangan kacau dema sudah.




Ada deretan gerai souvenir,jadi kalau tak sempat memborong di pasar atas bolehlah top up kat sini.Memang sempat juga bershopping tambah apa yang patut.





Di sini jugak terletaknya entrance Lubang Jepang








Merupakan terowong yang dibina oleh tentera Jepun untuk tujuan pertahanan tentera pada tahun 1942 pada masa Perang Dunia ke 2 dan Perang Asia Timur Raya.Kebanyakan pekerjanya adalah buruh paksa yang dibawa dari Jawa,mereka dipaksa untuk membina terowong sepanjang 1.47km ini dengan kedalaman 40-50m dalam tempoh masa yang begitu singkat dan menyebabkan kehilangan banyak nyawa.

Kini menjadi tempat tumpuan pelancong,kepada yang berminat untuk meneroka terowong ni bolehlah berbuat demikian dengan bayaran sebanyak IDR8000,kami memang tak berhajat nak mengeluarkan peluh pagi ni,cukuplah sekadar bergambar di pintu masuk sahaja.

PASAR ATAS & JAM GADANG

Sebelum bertolak ke Padang kami singgah semula ke Pasar Atas,bertujuan nak menukar saiz t-shirt yang di beli semalam,sambil tu bergambar sekejap di depan Jam Gadang sebab cuaca cantik hari ni.


Selesai urusan di Pasar Atas kami pun bergerak meninggalkan Bukittingi menuju ke Padang.



RUMAH MAKAN PAK DATUK

Restoran yang popular di kalangan pelancong ini terletak di Padang Panjang,masakan Padang di sini memang sedap dan banyak choice,interior pun sangat selesa sarat dengan ciri Minang.







Selesai menjamu selera kami pun meneruskan perjalanan ke Padang

Sampai di pekan Padang trafik agak sibuk memandangkan waktu orang balik kerja,kami tak turun ke mana-mana,just sightseeing dari kereta tengok pekan Padang,jambatan Siti Nurbaya,Chinatown,pemandangan pantai dengan lautan hindi yang terbentang luas.Dah round lebih kurang sekeliling pekan kami pun menuju ke hotel.

Masjid baru Padang yang masih dalam pembinaan

Jambatan Siti Nurbaya

Laut Hindi


DAIMA HOTEL,PADANG


gambar ehsan google

Daima Hotel terletak di tengah bandar,hotel yang agak baru ini(dibina pada 2009)mempunyai interior yang moden,kemas dan bersih.
Kadar bilik adalah IDR400000(RM108)semalam,satu bilik kami ambil tambahan tilam yang di caj IDR195000 (RM52),bilik agak sempit,jadi bila dah tambah satu tilam antara dua katil jadi tak banyak sangat free space yang tinggal, oklah untuk semalaman,kalau berhari-hari tak syok jugak bilik sempit macam tu,payah nak bergerak.

Lepas maghrib kami pun keluar semula untuk dinner,macam biasa ibuku once dah setel down rehat-rehat macam tu memang beliau malas nak keluar lagi,jadi kami berempat saja yang pergi.Nak pergi makan seafood malam ni.


PONDOK MAKAN PALANTA MINANG

Am bawa kami ke restoran Palanta Minang,terletak dipinggir laut,sebab malam maka tak nampaklah laut yang terbentang di belakang restoran ni,cuma boleh dengar ombak jelah.
Kami memilih dulu fresh seafood untuk di masak...ikan bakar,ketam dan udang masak sambal,masakan ni datang complementary dengan beberapa side dish mcm ulam,kerepek belinjau,sambal hijau.Memang superb makan fresh seafood kat sini,sangat puas hati,Alhamdulillah.




Balik hotel,kami pun siap-siaplah packing malam tu sebab esok pagi-pagi dah kena bertolak ke airport.
Sarapan disediakan seawal 6am,jadi pagi tu sempatlah kami breakfast dulu sebelum check out.
8.30am pesawat Air Asia yang kami naiki terbang meninggalkan bumi Minang dan berakhirlah percutian kami untuk kali ini,rasa seronok sangat sebab hajat nak bawa bonda melancong ke Bukittingi tercapai jua.

Till next trip....


The End



3 comments:

  1. ke mana agaknya next trip tu je..bila baca kisah Ayda ke sini teringat memori akak ke sana tapi dh lama..tinggal kenangan..best kan..udara di bukit tinggi tu sejuk je..lebih sejuk dari cameron rasanya..pastu memborong di Pasar Atas tu :-)

    ReplyDelete
  2. Udara Bukittinggi memang nyaman n bersih...maklumla hijau je kan,kalau g Indonesia mmg tak sah kalau tak memborong.Next trip yg dh setel Perth...slow-slow nnt tlis pngalaman kt sana plak,trip akn dtg iAllah januari nnt...nak korek info dr blog JM lagi..hehe...keep on blogging sis :)

    ReplyDelete
  3. PENGKHIDMATAN SEWA KENDERAAN UNTUK LAWATAN YANG BERBALOI DENGAN FAMILY KAT PADANG DAN BUKITTINGGI

    Assalamualaikum Tuan/Puan.


    Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
    Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

    KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
    Tour operator & Travel Agency

    Apa bila Tuan/Puan ingin melawat bersama family atau rakan-rakan kat Padang - Bukittinggi dan memerlukan kenderaan jangan risau hati, KITA HOLIDAYS INDONESIA menyediakan PAKET TOUR dan PENGKHIDMATAN KENDERAAN dengan harga yang sangat berpatutan, dan dengan driver yang mesra, educated, baik hati,sopan dan sudah lama berpengalaman dalam memberikan pelayanan pada pelancong dari Malaysia. Menjadikan lawatan Tuan/Puan sangat berbaloi dan bermakna.

    Contact person :

    1. Amsyahril
    ( Director )

    Mobile : +62 852 6300 7445 ( WhatsApp )

    2. Riko Adryansyah
    ( Tour & Transportation Manager )

    Mobile : +62 813 6565 4104 ( WhatsApp )

    E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.




    ReplyDelete